روانکاوی

نویسنده : - یابنده دوشنبه 1 تیر 1394 05:08 ب.ظ  •   

فروید:

اگر بخواهیم روشن بین باشیم فکر می کنم باید با دو مانع بزرگ در راه شناسایی سلسله افکار آشنا شویم . در درجه اول مردم آمادگی پذیرفتن کارآیی دقیق وهمگانی اصل خلاقیت در فعالیت های روانی را ندارند ودر درجه دوم قدرت تشخیص اختلاف های میان فراشدهای روانی ناخودآگاه را از فعالیت های خودآگاه که با آن آشنا هستندصاحب نمی باشند.

یکی از مقاومت های عمومی در مقابل فعالیت روانکاوی چه در اشخاص سالم یا ناسالم همین موضوع عامل دوم است. .

مردم می ترسند روانکاوی سبب صدمه شود . از این که خواست های سرکوفته جنسی بیمار به مرحله خودآگاه بیاید واهمه دارند، چه شاید این امر سبب مغلوب شدن تمایلات اخلاقی عالی او بشود و اکتسابات اجتماعی وی را از میان بردارد. مردم می دانند که فکر بیمار را تاول های دردناک پوشانیده است . اما برای این که مبادا به رنج او بیافزایند از دست زدن با آن خودداری می کنند. با قبول این مقایسه بدون شک اگر لمس کردن زخم های هر شخص فقط درد او را بیشتر خواهد کرد باید از این عمل خودداری کرد، اما همه می دانیم یک جراح از معاینه و لمس کردن مرکز بیماری واهمه ای ندارد زیرا قادر است پس از آن اقداماتی را آغاز کند که به عقیده وی منجر به بهبود کامل بیمار می شود . هرگاه بیمار پس از رنج های موقت ابتدایی بتواند سلامت خود را بازیابد دیگر هیچ کس متخصص جراحی را برای معاینات دردناک یا واکنش های پس از جراحی مقصر نخواهد دانست . این مثال با وضع روانکاوی کاملا تشابه دارد، و رشته ی ما نیز می تواند ادعایی مانند علم جراحی بنماید . با این تفاوت که میزان رنج بیمار در طول این گونه درمان با آنچه شخصی در مراحل مختلف یک عمل جراحی می کشد قابل مقایسه نیست ودر مقابل دردی که در دوران ناسلامت دچار آن بوده است ناچیز به شمار می آید . از طرف دیگر آن نتیجه نهایی که بیش از هر چیز تولید بیم می کند یعنی از میان رفتن شخصیت فرهنگی و اجتماعی شخص به علت رهایی غرایز از حوزه تسلط سرکوبی ها امکان پذیر نمی باشد. این ترس بی مورد هرگز با آنچه تجارب به طور مسلم و قطعی به ما آموخته است جور در نمی آید بدین معنا که نیروی روانی و بدنی هرخواست پرتمنا هرگاه به علت شکست سرکوبی آزاد شود قدرتش بیشتر نمی شود بلکه چنانچه ناخودآگاه باقی بماند قدرتی بسیار بیشتر از زمانی دارد که خودآگاه باشد و بنابراین آوردن آن به دایره خودآگاه شدیدا سبب تضعیف آن می گردد یک خواست ناخودآگاه همواره نفوذ ناپذیر و مستقل از تمایلات مخالف است در صورتی که خواست خودآگاه به علت وجود یک سلسله نیروهای خودآگاه متضاد آن همیشه تحت قید و بند باقی خواهند ماند .

حال ببینیم چه بر سر خواست های ناخودآگاهی که توسط روانکاوی آزاد می شوند می آید و از چه طریق می توانیم وجود آن را برای ادامه  زندگی شخص بی ضرر بنماییم. برای این منظور راه های بی شمار در دسترس است .آنچه مکرر مشاهده گردیده این است که در حین درمان این گونه خواست ها با فعالیت فکری عقلانی خواست های برگزیده تری که درجهت مخالف قرار دارد مواجه شده و از میان می رود.

یک نوع قضاوت محکوم کننده به بهترین نحو جانشین سرکوبی می شود و این امر امکان پذیر است زیرا آنچه باید از میان برود ، تا میزان قابل توجهی فقط  حاصل شرایطی است که در مراحل اولیه رشد ایگو  به وجود آمده است. شخص در آن زمان به علت آنکه هنوز تشکیلات نهایی شخصیت خود را به دست نیاورده بود فقط به سرکوبی خواست های غیر قابل قبول اکتفا نموده  ولی در حالت رشد و قدرت بزرگسالی امکان اینرا دارد  که بتواند با موفقیت کامل ناخوش آیندی ها را تحت تسلط درآورد.

دومین نتیجه از فعالیت روانکاوی امکان دادن به خواست های ناخودآگاه ی است که به علت موانع نتوانسته بودند در گذشته به کار روند دوباره به طور مفید مشغول انجام وظیفه شوند. باید در نظر داشت که هدف نهایی رشد به هیچ وجه از میان بردن خواست های پرتمنای نوزادی نیست.

  بیماران عصبی به علت سرکوبی٬ بخش عمده  یی از منابع انرژی را که می توانست سهم بزرگی در تشکیل شخصیت وفعالیت های زندگی داشته باشد از دست داده اند . ما اکنون با یک سلسله فعالیت های رشدی بسیار قوی به نام تصعید( والایش) آشنا شده ایم که در آن انرژی خواست های پرتمنای نوزادی قطع نشده بلکه برای استفاده از آن هدف های بی نتیجه ی خواست های مختلف٬ تبدیل به مقاصد عالی می شوند که شاید دیگر وابستگی جنسی هم ندارد. از قضا درست پایه های سازنده خواست های جنسی است که با ظرفیتی از این نوع برای تصعید ( والایش) کنار گذارده می شود تا هدف های جنسی آن به مقاصد دور افتاده ولی ارزشمند اجتماعی تبدیل گردد، شاید موفقیت های شایان فرهنگی خود را مدیون این انرژی هستیم که در اختیار فعالیت های شعوری مان گذارده می شود . سرکوبی زود رس از امر تصعید ( والایش) خواست های واپس زده جلوگیری می نماید و هنگامی که این سرکوبی از میان برداشته شد راه تصعید ( والایش) مجددا آزاد خواهد گردید.

در اینجا امکان به دست آوردن نتیجه سومی از روانکاوی را نباید فراموش کنیم . قسمت خاصی از خواست های لبیدویی( انرژی حیات) که دچار سرکوبی گردیده اند هرگز دست از ادعای ارضاء مستقیم برنمی دارند و این امر نیز باید برآورده شود. ضابطه های تمدن ما زندگی را برای بسیاری از انسان های عضو جامعه غیر قابل تحمل می سازد این ارزش ها سبب عقب نشینی از حقایق و ایجاد بیماری عصبی می گردد



آخرین ویرایش: جمعه 23 مرداد 1394 11:44 ق.ظ

چهارشنبه 25 اردیبهشت 1398 07:39 ق.ظ
this post presents clear idea in support of the new visitors of blogging that really how to do running a blog
چهارشنبه 25 اردیبهشت 1398 07:39 ق.ظ
this post presents clear idea in support of the new visitors of blogging that really how to do running a blog
سه شنبه 17 مرداد 1396 11:44 ق.ظ
You could certainly see your enthusiasm within the article you write.

The sector hopes for even more passionate writers like you who aren't afraid to mention how
they believe. At all times follow your heart.
یکشنبه 15 مرداد 1396 01:10 ق.ظ
You're so cool! I do not believe I have read through anything
like this before. So good to discover somebody with some genuine thoughts on this subject.
Really.. thank you for starting this up. This web site
is one thing that's needed on the internet, someone with a little originality!
شنبه 2 اردیبهشت 1396 09:16 ب.ظ
Having read this I thought it was rather informative.
I appreciate you taking the time and effort to put this content together.
I once again find myself spending way too much time
both reading and posting comments. But so what, it was still worthwhile!
شنبه 6 تیر 1394 08:43 ب.ظ
مرسی از انتخاب دیدگاه و گذاشتن مطالب و آگاهی دادن در این راستا.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic